ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ

Ανεμοβλογιά – Αντιμετώπιση

Τι είναι η ανεμοβλογιά;

Η ανεμοβλογιά είναι μια λοίμωξη που προκαλεί ερυθρά σπυράκια στο δέρμα που προκαλούν φαγούρα. Προκαλείται από τον ιό της Ανεμευλογιάς -Ζωστήρα. Ο ιός αυτός μπορεί να παραμείνει στο σώμα σε λανθάνουσα κατάσταση και μετά από χρόνια να προκαλέσει ένα επώδυνο εξάνθημα, αυτό του έρπητα-ζωστήρα.

Η ανεμοβλογιά ήταν πολύ συχνότερη παλαιότερα, απ’ ότι είναι σήμερα. Τώρα υπάρχει το εμβόλιο κατά της ανεμοβλογιάς που προστατεύει τους ανθρώπους από τη λοίμωξη.

Ποιος πρέπει να εμβολιαστεί κατά της ανεμοβλογιάς;

Σχεδόν όλα τα παιδιά θα πρέπει να εμβολιαστούν για την ανεμοβλογιά όταν είναι σε ηλικία 12-15 μηνών. Κατόπιν, θα πρέπει να εμβολιαστούν με 2η δόση όταν είναι 4-6 χρονών. Όλοι χρειάζονται 2 δόσεις ώστε να είναι το εμβόλιο περισσότερο αποτελεσματικό. Σπάνια, άνθρωποι που έχουν εμβολιαστεί, μπορεί να νοσήσουν από ήπια μορφή ανεμοβλογιάς. Αυτό είναι πιο πιθανό να συμβεί, αν το άτομο δεν εμβολιάστηκε και με τη δεύτερη δόση του εμβολίου.

Οι περισσότεροι ενήλικες που δε νόσησαν από ανεμοβλογιά, θα πρέπει επίσης να εμβολιαστούν, ειδικά αν:

  • Δουλεύουν στο χώρο της υγείας ή εργάζονται με μικρά παιδιά
  • Έρχονται σε στενή επαφή με άτομα ανοσοκατεσταλμένα (όπως καρκινοπαθείς ή φορείς του ιού HIV)
  • Ζουν ή εργάζονται σε κολλέγιο, φυλακή, στρατόπεδα συγκέντρωσης, ή άλλα μέρη όπου πολλοί άνθρωποι συνωστίζονται σε περιορισμένους χώρους
  • Είναι γυναίκες νεότερες των 45 χρόνων

Ποιος δεν θα πρέπει να εμβολιαστεί για την ανεμοβλογιά;

Οι γιατροί δε συστήνουν το εμβόλιο κατά της ανεμοβλογιάς σε:

  • Συγκεκριμένα άτομα που είναι ανοσοκατεσταλμένα (δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις λοιμώξεις)
  • Σε γυναίκες που είναι έγκυες ή σκοπεύουν να μείνουν έγκυες στο άμεσο μέλλον
  • Σε παιδιά και ενήλικες που νόσησαν από ανεμοβλογιά

Ποιες είναι οι συχνότερες ανεπιθύμητες ενέργειες του εμβολίου;

Η πιο συχνή ανεπιθύμητη ενέργεια είναι ο πόνος στο σημείο του εμβολιασμού.

Ποια είναι τα συμπτώματα της ανεμοβλογιάς;

Όταν κάποιος νοσήσει από ανεμοβλογιά συνήθως έχει:

  • πυρετό
  • αδιαθεσία
  • πόνο στο λαιμό (φαρυγγαλγία)
  • μειωμένη όρεξη

Μετά από μια περίπου μέρα από την έναρξη των συμπτωμάτων, εμφανίζεται το εξάνθημα της ανεμοβλογιάς.Ξεκινά σαν ομάδες από μικρά συνήθως, ερυθρά, κνησμώδη εξογκώματα (βλατίδες). Αυτά τα εξογκώματα γεμίζουν με υγρό, φουσκώνουν και τελικά σπάζουν. Μετά από αυτό, τα εξανθήματα ξεραίνονται και σχηματίζεται εφελκίδα (κρούστα). Το εξάνθημα διαρκεί περίπου 1 εβδομάδα.

Εξάνθημα ανεμοβλογιάς στο πρόσωπο παιδιού
Εξάνθημα ανεμοβλογιάς στο πρόσωπο και στον λαιμό παιδιού.
Εξάνθημα ανεμοβλογιάς στον κορμό παιδιού
Τυπική εικόνα εξανθήματος ανεμοβλογιάς στον κορμό.

Πως μεταδίδεται η ανεμοβλογιά;

Αν κάποιος δεν έχει περάσει ανεμοβλογιά και δεν έχει κάνει το εμβόλιο της ανεμοβλογιάς, μπορεί να νοσήσει απλά και μόνο παρευρισκόμενος στον ίδιο χώρο με άτομο που πάσχει από ανεμοβλογιά.

Πρέπει να πάω στον γιατρό αν νομίζω ότι το παιδί μου έχει ανεμοβλογιά;

Όχι. Δεν θα πρέπει να πάτε στον παιδίατρο αν δεν έχετε πρώτα επικοινωνήσει μαζί του, διότι η νόσος είναι εξαιρετικά μεταδοτική και μπορεί να κολλήσετε άλλους ανθρώπους με τους οποίους θα έρθετε σε επαφή. Ο/Η παιδίατρος θα σας πει τι να κάνετε μέχρι να κλείσετε ραντεβού για να εξετάσει το παιδί σας.

Το παιδί μου έχει ανεμοβλογιά. Θα χρειαστεί θεραπεία;

Τα περισσότερα υγιή μικρά παιδιά ξεπερνούν την ανεμοβλογιά από μόνα τους, χωρίς ιδιαίτερη ιατρική παρέμβαση. Τα μεγαλύτερα όμως παιδιά, που δεν εμβολιάστηκαν και οι ενήλικες, μπορεί να παρουσιάσουν, κάποιες φορές, προβλήματα. Σ΄ αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί να λάβουν ειδική αντιική θεραπεία όπως ακυκλοβίρη ή βαλακυκλοβίρη.

Η θεραπεία αυτή θα τους βοηθήσει να ξεπεράσουν τα συμπτώματα γρηγορότερα. Υπάρχουν και άλλα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να ανακουφίσετε το παιδί σας από τον πυρετό και τον κνησμό. Ωστόσο δεν θα πρέπει ποτέ να δώσετε ασπιρίνη σε παιδί μικρότερο των 18 χρονών, γιατί μπορεί να προκληθεί μια επικίνδυνη κατάσταση που ονομάζεται σύνδρομο Rye.

Τι θα πρέπει να κάνω αν βρέθηκα δίπλα σε κάποιον που έχει ανεμοβλογιά;

Αν δεν περάσατε ανεμοβλογιά και δεν έχετε κάνει το εμβόλιο κατά της ανεμοβλογιάς, καλέστε το γιατρό σας αμέσως. Μπορείτε ακόμα και τώρα να αποφύγετε την εκδήλωση της νόσου. Το εμβόλιο για την ανεμοβλογιά μπορεί να είναι αποτελεσματικό, ακόμα και αν κάποιος έχει ήδη έρθει σε επαφή με τον ιό. Για τα άτομα που έχουν αντένδειξη εμβολιασμού, υπάρχει άλλη θεραπεία που μπορεί να τους προφυλάξει από τη νόσο.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις έγκυες γυναίκες που ήρθαν σε επαφή με κάποιον που πάσχει από ανεμοβλογιά ή έρπητα –ζωστήρα (νόσος με επώδυνο εξάνθημα που σχετίζεται με τον ιό της ανεμοβλογιάς). Η νόσηση από ανεμοβλογιά σε κατάσταση εγκυμοσύνης μπορεί να προκαλέσει προβλήματα τόσο στη μητέρα όσο και στο έμβρυο. Υπάρχει ωστόσο θεραπεία που μπορεί να βοηθήσει –αν την πάρει κανείς αρκετά έγκαιρα.

ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Είπαν για την ιατρό

Εξαιρετική παιδίατρος ,άριστη στις διαγνώσεις της και πάντα διαθέσιμη όταν τη χρειάζεσαι!!τυχεροί όσοι σε έχουν παιδίατρο για τα παιδιά τους!!
Eugenia g.
Εξαιρετική παιδίατρος και υπέροχος άνθρωπος! Σχολαστική εξέταση με αναλυτική καταγραφή ιστορικού. Φιλική και προσιτή με τα παιδιά και με εμπεριστατωμένη ενημέρωση προς τους γονείς. Τυχεροί που την έχουμε παιδίατρο!
Ευαγγελος Χ.
Η Κ. Κατσάρα έτυχε να ειναι σε τρεις από τις εφημερίες σε νοσηλιες μας σε Κλινική της Πολης. Η προσέγγιση και το ενδιαφέρον ηταν μεγάλο για την ασθένεια του παιδιού μας οπως και η επιπλέον έρευνα που εκανε.
Sakis T.
Έχουμε την καλύτερη εμπειρία από την Κυρία Μαρία Κατσαρα!!! Είναι πάντα διαθέσιμη όλα τα χρόνια που είναι παιδίατρος μας!!! Πολυ ζεστός χώρος και περιποιημένος το ιατρείο της!!! Ασχολείται υπέρ του δέοντος με το εκάστοτε περιστατικό και είναι πάνω απ όλα άνθρωπος, πέρα από γιατρός!! Έχει συμβεί άπειρες φορές να μας έχει πάρει μετά από ιατρική επίσκεψη το βράδυ τηλέφωνο, για να μας ρωτήσει πως είναι η μικρή μας!! Άψογη, ευγενέστατη και πολύ καλή στην δουλειά της!! 😊😊😊 Ευχαριστούμε πολύ!!! Πολύ σημαντικό επίσης και εξυπηρετικό, ότι έχει στον ίδιο χώρο και μια πολύ γλυκιά παιδοδοντίατρο!!! 😊😊😊
Biktwria T
Η Κα.Κατσάρα είναι μία πολύ αξιόλογη γιατρός.Κάθε φορά που επισκέπτομαι το ιατρείο της, εξετάζει εξονυχιστικά τα παιδιά μου και μ αυτό τον τόπο δείχνει οτί αγαπά το επάγγελμα της.
ΛΙΑΝΑ Χ.